Hva er gatekunst?

Founder image

Gatekunst definisjon

Gatekunst er en original type kunst som vi bare kan finne i gatene.

Mange mennesker kjenner ikke igjen dette kunstverket som kunst, og noen ganger relaterer folk denne kunsten med vandalisme.

Gatekunst inkluderer forskjellige typer begreper, for eksempel graffitikunst, sjablonggraffiti, klistremerkekunst, hvetepasting og gateplakatkunst.

Kunstneren prøver vanligvis å legge igjen den samme typen budskap som politiske spørsmål, følelser, deres følelser og disse uttrykkene er eksponert på gaten hvor alle kan nyte og vurdere dem.

Vanligvis er personene som gjør det anonyme, og vi kan referere til enhver person når vi beundrer et av deres kunstverk.

Hva er urban kunst og gatekunst?

Gatekunst er en form for kunstverk som vises offentlig på omkringliggende bygninger, gater, tog og andre offentlig synlige overflater.

Mange tilfeller kommer i form av "Geriljakunst" som er ment å gi en personlig uttalelse om samfunnet som kunstneren lever i. Geriljakunst er en gatekunstbevegelse som først dukket opp i Storbritannia, men som siden har spredt seg over hele verden og er nå etablert i de fleste land som allerede hadde utviklet graffiti-scener.

Verket har flyttet seg fra begynnelsen av graffiti og hærverk til nye moduser der kunstnere jobber for å bringe budskap, eller bare skjønnhet, til et publikum.

Noen kunstnere kan bruke «smart hærverk» som en måte å øke bevisstheten om sosiale og politiske spørsmål, mens andre kunstnere bruker byrommet som en mulighet til å vise frem personlige kunstverk.

Kunstnere kan også sette pris på utfordringene og risikoene som er forbundet med å installere ulovlige kunstverk på offentlige steder.Et vanlig motiv er at å skape kunst i et format som utnytter det offentlige rom, gjør at kunstnere som ellers kan føle seg fratatt rettigheter, kan nå et mye bredere publikum enn andre stiler eller gallerier ville tillate.

"Vandal" av Elki

"The Stag" av Martin Whatson

En oppfinnelse som påvirket gatekunsten

Konseptet med aerosol går sannsynligvis så langt tilbake som 1790. Den første spraybokspatenten ble gitt i Oslo i 1927 til Erik Rotheim. Erik Rotheim ble født i Kristiania (nå Oslo), Norge.

Han etablerte sitt eget firma i Oslo og sendte inn søknad om sprayboks i oktober 1926.Boksen kan dispensere forskjellige væsker ved å bruke et kjemisk drivmiddel.

Det norske patentet ble gitt i juni 1929.Han sendte inn USAs patentsøknad 30. september 1927 og den ble godkjent 7. april 1931.

Litt om historien

Enhver type historie er unik. Hva er mer fascinerende når man snakker om kunsthistorie?

Ved slutten av det 20. århundre og begynnelsen av det 21. har gatekunst utviklet seg til komplekse korrelasjonsformer for kunstneriske uttrykk. Fra graffiti, sjablonger, trykk og veggmalerier, gjennom store malerier og prosjekter for kunstnerisk samarbeid, til gateinstallasjoner – gatekunst har funnet veien inn i kjernen av samtidskunst.

Noen av de tidligste uttrykkene for gatekunst var absolutt graffitien som begynte å dukke opp på tog, biler og vegger. Dette var gjengenes arbeid på 1920- og 1930-tallet i New York City. I løpet av slutten av 1960-tallet begynte Cornbread og en gruppe venner, inkludert Cool Earl, å gjøre graffiti i Philadelphia ved å skrive navnene deres på vegger over hele byen. Bevegelsen spredte seg tilbake til New York City og blomstret inn i den moderne graffitibevegelsen, som nådde sitt høydepunkt i USA på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet, og deretter spredte seg til Europa. Blek le Rat, født Xavier Prou i Boulogne-Billancourt, Paris, i 1951, var en av de første graffitikunstnerne i Paris, og opphavsmannen til stensilgraffitikunst. Etter å ha eksplodert i Europa begynte graffitikunsten å spre seg over hele verden, og det var i denne perioden at kunstnere som TAKI 183 og Keith Haring ble fremtredende i gatekunstverdenen.

I dag er den mest kontroversielle gatekunstneren i verden Banksy. Arbeidene hans har blitt en subkultur i seg selv. Banksys politiske uttalelser og forstyrrende visjon har påvirket byer over hele kloden i viktige øyeblikk i moderne historie, fremprovosert alternative synspunkter og oppmuntret til revolusjoner i kunstverdenen. Identiteten hans er fortsatt ukjent, selv etter mer enn 30 år med engasjement i den globale graffitiscenen. Han har jobbet i mange gatekunstmedier og i mange stiler, og brutt ned grensene og forventningene til gatekunstkritikere. Arbeidet hans inkluderer kraftige, ofte kontroversielle bilder, som oppmuntrer til den raske spredningen av hans navn og arbeid over internett.

Urban kunst i Europa ble dypt forankret i den revolusjonære praksisen til de som identifiserte seg med ulike subkulturer knyttet til klasse, rase eller kjønn i løpet av denne epoken. Fra de tidlige dagene utviklet graffitikunsten seg i flere retninger. Noen kunstnere begynte å bruke sjablonger for å lage mer forseggjorte verk som ville inkludere portretter og landskap, mens andre fortsatte å bruke spraymaling for å sette opp veggmalerier rundt byene deres. I dag kan verden se denne spesielle typen kunst bevege seg til en mer betydelig utvikling i gatekunstens historie. Det skiftet fra hit-and-run-stilen med graffiti som var ulovlig og førte til at kunstnere ble arrestert for en mer legitim form for kunstnerisk uttrykk.

Product image

"Redd Bergen" av ITPD